Participation of the School Educational Community: a success factor in the design and execution of the Improvement Plan
DOI:
https://doi.org/10.48204/j.are.n45a6Keywords:
Improvement Plan, participatory planning, school management, management modelsAbstract
In various scenarios, there have been presented proposals to promote the real and effective participation of social actors in decision making, design and implementation of policies, plans, programs and projects. In the case of education, it is proposed the need to decentralize and empower parents, teachers and managers, so they could contribute with ideas to solve the diversity of problems that afflict them.
This article presents the findings of a research aiming at knowing and analyzing the participation levels of the School Educational Community, and its contribution to the design and execution of the Improvement Plan in three schools: Ciudad Jardin Las Mañanitas CEBG (General Basic School Center), Reino de los Paises Bajos CEBG and Cirilo J. Martinez CEBG, Panama Metropolitan School Region, Province of Panama.
Surveys and interviews were used as data collection instruments, which allowed to collect information from three indicators: Participation level of socio-educational actors within the educational organization, effectiveness level of communication, and factors that facilitate or hinder the participation of actors involved. The results obtained prove the high levels of participation, and the incidence of communication in planning, in addition to figuring out some associated factors that can facilitate the participation of actors.
Downloads
References
Alarcón, M. (2008). Planificación Estratégica: Una Herramienta en la gestión escolar a nivel de educación Básica.Recuperado de http://cidar.uneg.edu.ve/DB/bcuneg/EDOCS/TESIS/TESIS_POSTGRADO/MAESTRIAS/CIENCIAS_EDUCACION/TGMLA53T462008.pdf/
Antúnez, S. (2012). Una brújula para la dirección escolar. Orientaciones para la mejora. México: Editorial Somos Maestros-Innovación y Asesoría Educativa. Serie Gestión Educativa.
Gaceta Oficial. (2004). Decreto Ejecutivo 305 del 30 de abril de 2004, aprueba el Texto Único de la Ley 47 de 1946, Orgánica de Educación. Gaceta Oficial Digital, No 25042.
Gaceta Oficial.(2014). Decreto Ejecutivo 155 del 27 de marzo de 2014, que crea el sistema de evaluación en los centros educativos. Gaceta Oficial Digital, No 27502.
García, R. (2004). Políticas y programas de participación social. Madrid: Editorial Síntesis.
Guerrero Dávila, G., y Guerrero Dávila, M. (2000).Metodología de la Investigación, Serie Integral por Competencias DGB. México: Grupo Editorial Patria.
Harf, R. and Azzerboni, D. (2009). Estrategias para la acción directiva. Madrid: Humanes de Madrid, CEP.
Hernández, R. y Otros.(2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.
Ministerio de Educación.(2014).Plan de Mejoras -Guía Práctica de Implementación. Panamá: Imprenta Educativa -MEDUCA.
Obando Castillo, G. (2008). “La participación docente en la toma de decisiones desde la visión micropolítica”. Revista de Educación (N° 32), pp.87-108.
Project Management Institute (PMI).(2008). Guía de los Fundamentos para la Dirección de Proyectos (Guía del PMBOK). 4ª. Edición. Project Management Institute.
Salinas C., M. C.(2003). “Planeación normativa como base para generar un proceso de planeación institucional con enfoque participativo”.Transferencia-Revista Digital de Posgrado, Investigación y Extensión del Campus de Monterrey. Año 17 -Número 66 -Abril de 2004. Recuperado de http://www.mty.itesm.mx/die/ddre/transferencia/66/66-II.05.html.
San Fabián Maroto, J. (1996). “El centro escolar y la comunidad educativa: ¿un juego de metáforas?”.Revista de Educación (N°. 309), pp. 195-215.
Sánchez Fernández, M. (2014). Comunicación efectiva y trabajo en equipo.Madrid: Humanes de Madrid, CEP.




