This work proposes a methodological guide to optimize the work practices of students of the Bachelor's Degree in Civil Construction Engineering at the Saurimo Polytechnic Institute. In this way, it seeks to promote the practical application of the knowledge acquired in academic training, for the benefit of society and as a contribution to the socioeconomic development of the province and municipality of Saurimo. The main objective of the guide is to guide the teaching staff of the program in the improvement of work practices, in order to strengthen the appropriation of skills, knowledge and professional values by students. Additionally, it seeks to take advantage of the results of research and studies for the efficient management of actions in construction processes, obtaining relevant information on the territory and technological updating to resolve construction problems. As main findings: the proposal allows a better integration of students in the real professional field, the incorporation of students in the professional processes of companies in the Construction Sector for the acquisition of relevant professional skills for future work performance and this constitutes for teachers a tool for improving work practices; Therefore, it is concluded that this initiative contributes to the training of competent construction engineers, committed to the social and economic development of the country, and prepared to face the challenges of the construction sector in the current context.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abreu, R. (1995). Acerca del objeto de estudio de la Pedagogía Profesional en Cuba. CEPROF. ISPETP. La Habana.
Bogue, G. (2014). Desarrollo profesional para el siglo XXI: Un marco para la creación y evaluación de programas. Jossey-Bass.
Cortijo, R. (1996). Didáctica de las ramas técnicas. [Tesis para optar por el título de Máster en Ciencias de la Educación. La Habana: CEPROF – ISPETP]).
Díaz Barriga, A., Hernández, G. (2020). Estrategias docentes para la formación de competencias en ingenieros civiles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(69), 1-22.
Eraut, M. (2017). Aprendizaje en el trabajo: De la práctica a la teoría, y viceversa. Routledge.
García Peñalvo, F. J., Tejada, J. (2021). El desarrollo profesional docente en la formación de ingenieros civiles: Un análisis desde la perspectiva de las competencias profesionales. Educación y Desarrollo Social, 12(2), 223-242.
González González, M. J., Tejada, J. (2019). El proceso pedagógico profesional en la formación de ingenieros civiles: Un estudio de caso en la Universidad de Sevilla. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(20), 6-27.
Guglielmi, G., Dawson, P. (2018). El futuro del trabajo y el aprendizaje profesional. Investigación y Desarrollo en Tecnología Educativa, 66(3), 541-556.
López Córdoba, M. A., Pérez López, G. (2016). La formación del ingeniero civil basado en competencias: Un análisis desde la perspectiva del proceso pedagógico profesional. Revista de Enseñanza y Aprendizaje en Educación Técnica y Profesional, 17(1), 1-16.
López López, M. J., Pérez-López, G. (2022). El proceso pedagógico profesional en la formación de ingenieros civiles: Una propuesta para su mejora. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 247-264.
Pozo, J. I., Gómez, M. J. (2000). Aprender y enseñar en la sociedad del conocimiento. Graó.
Tejada, J., García Peñalvo, F. J. (2010). La formación profesional y el desarrollo de competencias profesionales: Un análisis desde la perspectiva del capital humano. Formación y Empleo, 38(3), 39-64.
Zabalza, M. A. (2007). Didáctica de la educación superior. Ediciones S. A.
Zeichner, K. M., Danaher, D. (2020). Desarrollo profesional: Teorías y modelos. Teachers College Press.