Lay , N., Ortega , E., & Flores , Y. (2024). The Impact of the Integration of TIC in the Superior Education. Revista Científica Orbis Cógnita, 8(1), 152–167. https://doi.org/10.48204/j.orbis.v8n1.a4609
This research presents a proposal for the adaptation and integration of ICT to the higher education system of the University of Panama in the various subjects with the purpose of restructuring the teaching spaces so that they can be integrated effectively, in order to achieve learning. more active and in line with the current reality of the ongoing training of students throughout their higher education. The objective is to present a proposal for the adaptation and integration of the use of ICT in higher education at the University of Panama in various subjects. The methodology is framed in the quantitative modality, non-experimental design, field type. The study population consisted of 50 professors and the sample corresponded to 35 of them from different faculties. The survey technique was used to collect data, with the instrumental support of the questionnaire. The conclusion was reached that it is necessary to apply a program of adaptation and integration of ICT in the performance of teachers to achieve better effectiveness in teaching-learning.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abel Polivio Remache Coyago, Edwin Puente, Gustavo Adolfo Moreno Jiménez. (2017). Uso de las tecnologías de la información en la educación superior. Recuperado: 8 de marzo de 2021, de Dialnet Sitio web: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo
Cruz Pérez, Carlos. Valdés Posada, Oscar Edgardo. (2017) La apreciación que tienen los maestrandos en el uso del tic en la maestría en profesionalización de la docencia superior, modalidad extramural en La ANSP. Recuperado 2 de marzo de 2021. Sitio web: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pr axis_saber/article/view/79
Flores, T. G. (2011). Formación docente para la integración de las TIC en la práctica educativa. Apertura, 3.
Ginger Navarrete Mendieta1, R. C. (2018). Las Tic Y La Educación Ecuatoriana En Tiempos De. Espirales, 127y 128.
Jensen, K. B. (2014). El proceso de investigación cualitativa. I K. B. Jensen (red.), La comunicación y los medios: Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa (s. 425-454). Fondo de Cultura económica.
Juan Alberto Ruiz Tapia, Minerva Martínez Ávila, María de la Luz Sánchez Paz. (2016). El Impacto de las Tics en la Calidad de la Educación Superior. Recuperado: 6 de marzo de 2021, de Revista de Investigación en Ciencias Contables y Administrativas Sitio web: http://ricca.umich.mx/index.php/ricca/arti cle/view/1
Olga Sofía Morales Pacavita. Myriam Cecilia Leguizamón González. (2018). Teoría andragógica: aciertos y desaciertos en la formación docente en TIC. Recuperado: 6 de marzo de 2021. Sitio web: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pr axis_saber/article/view/7926
Ríos Achury, Darío Andrés Tarazona García, Ricardo Alonso. (2018). Definición de un modelo de integración para la utilización de tic en la enseñanza y aprendizaje de modalidad presencial. Recuperado 1 de marzo de 2021. Sitio web: https://bdigital.uexternado.edu.co/handl e/001/797
U Benítez, L Sandra. (2019). El pensamiento complejo y la innovación tecnológica y educativa en las universidades del futuro. Recuperado 2 de marzo de 2021, de Revistas de la ULA Sitio web:http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/a dministracioneducacional/article/view/15 846