This article examines the symbiosis between neuroeducation and cultural memory, an important pairing for the affirmation of learning and the pillars of collective life in witness towns. The analysis is based on principles around emotional education, learning and memory, essentially in the Ecuadorian context of the 21st century. The qualitative perspective used bibliographic review and national and international documentary material. The findings would be an important contribution to the study of cultural memory in the neuroeducational context, since it contributes substantially to the construction of local worldviews, favors the affirmation of their own identity and the social behavior of a person.
Cañaveral Bermúdez, L. J., Nieto Dionicio, A. S., & Vaca Ocampo, J. H. (2020). El aprendizaje significativo en las principales obras de David Ausubel: lectura desde la pedagogía.
CEPAL (2020) Inclusión y cohesión social en el marco de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: claves para un desarrollo social inclusivo en América Latina.
De Villamar, A & Rojas., H (2019). Análisis de la comunicación discursiva en las aulas universitarias ecuatorianas: un resultado de la actual Revolución Latinoamericana. In F. Escobar, L. Ballesteros-Aguayo (coords), Educar en valores en los albores del siglo XXI: Pensamiento estético-filosófico y comunicación (pp. 30-47).
Ecker, B. Hulley, L. y Ticic, R. (2014). La reconsolidación de la memoria: desbloqueo del cerebro emocional para la erradicación de los síntomas en psicoterapia. Barcelona, Ediciones Octaedro, S.L. http://bit.ly/3FU95VT
García Caputi, M. (2016) “La memoria para qué”, In. J. Arias (Ed.), Loja Histórica. Memorias del Congreso Internacional de Historia y Crónicas del Archivo Histórico de Loja (pp.62-69), Loja.
García, J. G. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas contemporáneos: Educación, política y valores.
García-García, F., Llorente-Barroso, C., y García-Guardia, M. L. (2021). Interrelaciones de la memoria con la creatividad y la imagen en la conformación de la cultura. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1095-1116. https://dx.doi.org/10.5209/aris.70216
Gómez Martinez, L. (2017). Cognitive Development and Formal Education: An Analysis from LS Vygotsky. Universitas Philosophica, 34(69), 53-75.
Llanga Vargas, E. F., Logacho, G., y Molina, L. (2019). La memoria y su importancia en los procesos cognitivos en el estudiante. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (agosto).
Lluch, L., & de la Vega, I. N. (2019). El ágora de la neuroeducación: La neuroeducación explicada y aplicada. In diposit.ub.edu. Ediciones Octaedro & Universitat de Barcelona. IDP/ICE. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/152180
Maldonado, N. M. (2022). Neuroeducación, una perspectiva holística a la inclusión en Colombia. Revista Investigación & praxis en CS Sociales, 1(2), 77-112.
Seydel, U. (2020). Memoria cultural y culturas de rememoración en América Latina. Memoria cultural y culturas de rememoración en América Latina, 1-372.