The article presented is informative in nature and is derived from the research that served as the basis for the author's doctoral thesis. It constitutes a detailed, selective and critical study that integrates essential information in an integrative perspective. The scientific method was used in the interpretation and analysis of texts and compiled the most relevant information about the work of Juan Amos Comenius, with emphasis on his contributions to modern pedagogy and his criticism of the fragmentation of teaching content, highlighting the syncretic method he used as a powerful holistic pedagogical tool. José Martí manages to explore his educational, essayistic, literary and educational thought and work as part of universal humanist thought. It concludes with the proposal of analysis towards the justification of the change in the educational paradigm towards the construction of holistic thinking in education in the face of the tendencies to fragment teaching and learning.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Capková, D. (2007). Rasgos fundamentales de la teoría de la actividad humana en Comenio. Revista Educación y Pedagogía, (47).
Gutiérrez Hernández, D. J. (2009). El pensamiento de José Martí desde una perspectiva holística. REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 4(6), 105-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2937206
Hábl, J. (2010). Lekce z lidskosti: Antropologické inspirace z díla Jana Amose Komenského. Pedagogická orientace, 20(1), 5-15.
Illich, I. (2021). Obras reunidas, I. Fondo de Cultura Económica.
Komenský J. A. (1999), Jedno nezbytné, Kalich, p.100.
Komenský J. A. (2009), Cesta sv?tla (Via Lucis) Ventilabrum sapientiae ALMI.
Martí, J. (1975), “Nuestra América”. In: Obras Completas. (Vol. 8). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Martí, J. (2016) “Los abanicos en la exhibición Barttholdi”, In: Obras completas Vol. 3 tomo 19 Centro de Estudios Martianos.
Martí, J. (2016), “Biblioteca americana”, In: Obras completas Vol. 3 tomo 19 Centro de Estudios Martianos.
Martí, J. (2016), “Los propósitos de la América bajo sus nuevos propietarios, In: Obras completas Vol. 3 tomo 19 Centro de Estudios Martianos.
Martí, J. (2016), “Muerte de Emerson”, In: Obras completas Tomo 9 (volumen 1) Centro de Estudios Martianos.
Martí, J. (2016), “Reforma esencial en el programa de las universidades americanas estudio de las lenguas vivas gradual desentendimiento del estudio de las lenguas muertas, En: Obras completas Vol. 3 tomo 19 Centro de Estudios Martianos.
Martí, J. (2016), Obras completas edición crítica, Poesía (Volumen 1) tomo 14, Centro de Estudios Martianos.
Medina Bejarano, R., Alomía Riascos, M. A. (2018) José Martí, observador y creador de realidades: ideas precursoras del paradigma emergente. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(2), pp. 111-119. https://www.redalyc.org/journal/5177/517758004015/html/
Prideaux, J. (2000). Comparison between Karl Pribram's" Holographic Brain Theory" and more conventional models of neuronal computation.