This article presents a proposal for a training workshop on Emotional Intelligence (EI) aimed at teachers. The need for this proposal gives continuity to previous research and a systematic study of the topic from a theoretical and practical perspective. The research is of a mixed nature and techniques such as observation, surveys and statistical processing were used. Theoretical research was deepened to develop a proposal aimed at teachers. As a result of the documentary review and analysis of the data obtained from the surveyed teachers, a theoretical framework and conceptual foundations are justified in the complex topic of EI and the neuroeducational perspective. Neuroeducation is considered an emerging field and an innovative tool where education and neuroscience collaborate, with the latter justifying the importance of emotions. The importance of EI for teacher well-being and for the effectiveness of the teaching-learning process was verified. Deficiencies in the development of EI in teachers at all educational levels are revealed and the need for awareness and training in this area is evident. The main contribution of the article is a proposal aimed at emotional awareness and training in teaching at both basic and higher levels. In this way, new links were established that facilitate the acquisition of tools and skills related to EI, which are essential for making decisions and solving problems creatively.
Arteaga Cedeño, W. L., Molinero González, P., Redondo Pacheco, J., Puertas Flores, C. (2023). Análisis del diseño, implementación y evaluación de programas de intervención en educación emocional dirigidos al profesorado. In Actas del XI Congreso Internacional de Psicología y Educación: Bienestar psicológico y digitalización: el gran reto de la psicología hoy. (pp. 394-404). Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9576494
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones.
Costa Rodriguez, C., Palma Leal, X., Salgado Farías, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 219-233. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052021000100219&script=sci_arttext&tlng=pt
Fernández, P. (2016). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. México: Editorial Trillas.
Gardner, H. (1983). Frames of the Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Porqué es más importante que el coeficiente intelectual. Kairos.
Gutierrez Arteaga, R. A. (2018). Efecto de un programa de inteligencia emocional en el rendimiento laboral de los docentes y administrativos del IESTP-" Víctor Andrés Belaunde"-SCH, 2017. https://core.ac.uk/download/pdf/231102517.pdf
Hermitaño Cuenca, R. E., Zanabria Vargas, E. (2024). Importancia de la inteligencia emocional en la capacidad profesional de los docentes. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 8(32), 393–405.
Leuner, B. (1966). Emotionale intelligenz und emanzipation (Emotional intelligence and emancipation.). Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatry, 15, 196-203.
López Cassá, E., Pérez Escoda, N., Jiménez Hernández, A. S. & Iglesias Villarán, M. I. (2019). La educación emocional en los centros educativos: un derecho ineludible. La convención sobre los derechos del niño a debate, 30, 557-571.
Méndez Laureano, E. J. (2020). Inteligencia emocional y desempeño laboral de los docentes de una IE pública del distrito El Porvenir en Trujillo 2020. [Tesis de maestría en administración de la educación] Universidad César Vallejo.
Palomo Martínez, L. N., Rodríguez Gámez, L. A. (2024). Las competencias de inteligencia emocional de los docentes: su comprensión en perspectiva neuroeducativa. Revista Holón, 2(5), 59-70. Universidad José Martí de Latinoamérica.
Sánchez, A. M. (2021). Emotional competences and academic performance in students of Primary Education. Psychology, Society and Education, 11(1), 15-25.
Seydi Shahivand, E., Moradkhani, S. (2020). The relationship between EFL teachers’ trait emotional intelligence and reflective practices: A structural equation modeling approach. Innovation in Language Learning and Teaching, 14(5), 466-480.
Solórzano Álava, W. L., Rodríguez Rodríguez, A., García Rodríguez, R., Mar Cornelio, O. (2024). La neuroeducación en la formación docente. Revista Científica De Innovación Educativa Y Sociedad Actual "ALCON", 4(1), 24–36.
Vergara Martínez, S. M., Camargo Silva, A. L., Acevedo Tarazona, C. S., Jiménez Ruíz, L. K. (2023). El rol del docente en el fortalecimiento de la Inteligencia Emocional en el contexto educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 7850-7869.