Pedagogical research in Angola faces the need for progressive specialization due to the wide diversity of sectors it covers, which makes it difficult for individual researchers to comprehensively master the data. This article analyzes the fundamental role of educational research in improving the quality of teaching and learning in the Angolan context, highlighting its contribution to transforming the education system through contextualized and equitable practices. Quantitative, qualitative, and mixed methodologies are examined, as well as emerging alternatives such as action research, systematization of experiences, and ethnographic approaches. Furthermore, the importance of integrating local knowledge and adapting pedagogical strategies to Angola's sociocultural realities is emphasized, thus overcoming internalist approaches and promoting more inclusive and relevant education.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aires, L. (2010). Disciplina en el aula. Lisboa: Ediciones Silabo.
Antônio, E. (2010). Buenas prácticas educativas: El papel del profesorado. Portugal: Editorial Presence.
Chrisman, J. (1896). La educación en la Europa moderna. París: Libraire Hachetette.
Dussel, E. (1995). The invention of the Americas: Eclipse of "the other" and the myth of modernity (M. D. Barber, Trans.). Continuum.
Enrique, D. (1995). Filosofía de la liberación: Crítica de la ideología de la exclusión. Paulus Publishing.
Estanqueiro, A. (2010). Los grandes principios del aprendizaje: Guía para la acción docente. Editorial Sanz y Torres.
João, A. (2020a). Metodología de la investigación científica. Salvador-Bahía: Maestria Edições.
João, A. (2020b). Psicopedagogía: cómo ser un buen estudiante. Salvador-Bahía: Maestria Edições.
Mclaren, P. (1998). Revolucionar el aula: un nuevo discurso para la pedagogía crítica. Porto Alegre: Artes Médicas.
Menezes, I. (1997). Educación, participación y ciudadanía: un enfoque crítico. Lisboa: Instituto de Innovación Educativa.
Morandi, F. (2008). Introducción a la Pedagogía. São Paulo: Editorial Ática.
Pranchard, E. (1970). Investigación Pedagógica. Coímbra: Editorial Aménio Amado.
Santos, B. S. (1997). De la mano de Alice: lo social y lo político en la posmodernidad. São Paulo: Editorial Cortez.